• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ligger efter med hyran, har skulder hos Kronofogden, vad göra?

razzy

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 April 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej

Jag är arbetslös och ligger efter med mina hyror för tillfället (4). Jag har tidigare lån och har fått ett skuldsaldo registrerat. Jag skulle behöva lite tips på att lösa min situation och hur jag skulle kunna göra för att kanske ta ett lån för min situations framtid ?

Bakgrund:
Singel
Arbetslös
Inkomst av försäkringskassan

lån:
183.000KR

Kronofogden:
Skuld: 31.410KR'
Betalningsanmärkningar: 0

Inkomst under året 2023
inkomstår 2022
Överskott av tjänst: 198.578KR
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Väldigt tufft situation. Hur kommer det sig att du ligger efter med 4 hyror? Har hyresavtalet blivit uppsagt?

Du skriver att du har skuldsaldo hos KFM men att du inte har betalningsanmärkningar. Det går inte ihop?

Du kommer inte få någon lån. Men du måste börja jobba.
Varför är du arbetslös? Har du någon utbildning?
Du måste börja söka jobb för att lösa din situation.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Du kommer med ett aktivt skuldsaldo hos KFM tyvärr inte kunna få ett lån.
 

razzy

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 April 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Väldigt tufft situation. Hur kommer det sig att du ligger efter med 4 hyror? Har hyresavtalet blivit uppsagt?

Du skriver att du har skuldsaldo hos KFM men att du inte har betalningsanmärkningar. Det går inte ihop?

Du kommer inte få någon lån. Men du måste börja jobba.
Varför är du arbetslös? Har du någon utbildning?
Du måste börja söka jobb för att lösa din situation.
Skuldalsaldot var egentligen registrerat för en gång för flera år sedan och då fick jag en betalningsanmärkning som sedan dess har försvunnit med åren. Sedan återtogs avbetalningen av ett företag och jag har avbetalt till dem, sedan hamnade betalningen hos koronofogden igen. Denna gången registrerades ingen betalningsanmärkning och har inte gjorts sedan dess heller även om jag betalat av på skuldsaldot så jag har haft tur och är glad för det.

Gällande lägenheten har jag fått ett kronofogden brev men inte skrivit på än där det står att den är förverkad. Jag antar att jag kommer åka ut ?
Jag blev arbetslös när min mor avled och har sökt jobb efter det vilket har skett till att hyror hamnat efter. Jag har högskoleutbildning och söker jobb dagligen just nu.
 
Senast ändrad:

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Så det är inte en hyresrätt utan en bostadsrätt? Med hyran menar du avgiften? Förstår jag dig rätt nu? Om jag förstår det rätt, så betyder det att den kommer att tvångsförsäljas.

Om det är en hyresrätt kommer du i slutändan att vräkas från den. Besittningsrätten är väldigt stark i Sverige, som om du kan skrapa ihop nog för att betala hyrorna så kommer du med stor sannolikhet att få bo kvar.

Tyvärr så kommer du inte att få lån.

Du behöver prioritera MEH-räkningarna. Mat-EL-Hyra. Släpp allt annat. Kom överens med din hyresvärd om en avbetalning av hyresskulden om det går. Skit i om du får ytterligare betalningsanmärkningar. Med det där skuldsaldot är det kört ändå. Även om du skulle betala av det, så ligger registreringen av skuldsaldot kvar i 24 månader.
 

razzy

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 April 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Så det är inte en hyresrätt utan en bostadsrätt? Med hyran menar du avgiften? Förstår jag dig rätt nu? Om jag förstår det rätt, så betyder det att den kommer att tvångsförsäljas.

Om det är en hyresrätt kommer du i slutändan att vräkas från den. Besittningsrätten är väldigt stark i Sverige, som om du kan skrapa ihop nog för att betala hyrorna så kommer du med stor sannolikhet att få bo kvar.

Tyvärr så kommer du inte att få lån.

Du behöver prioritera MEH-räkningarna. Mat-EL-Hyra. Släpp allt annat. Kom överens med din hyresvärd om en avbetalning av hyresskulden om det går. Skit i om du får ytterligare betalningsanmärkningar. Med det där skuldsaldot är det kört ändå. Även om du skulle betala av det, så ligger registreringen av skuldsaldot kvar i 24 månader.

Det är en Hyresrätt. Bostasrättsgruppen med Socialen är inkopplade och jag ska ha möte med dem om någon dag och de ska åt mig kontakta hyresvärden som varit i kontakt med mig och dem.

Som jag har förstått det är skuldsaldot värre än betalningsanmärkningar även om jag inte har något och som du skriver förstår jag att det är inte bara att betala av det och sedan är det lugnt ?

Jag är som sagt aktivt arbetssökande men allt som jag skrev kraschade runt om mig när min mor avled, det var liksom som allt försvann och nu sitter man i denna situation.
 

jiha

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
8 April 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Vad söker du jobb inom? Vilken utbildning har du?
 

Jim96

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
4 Maj 2022
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
62
Poäng
187
Lösningen på ditt problem är självklart att försöka hitta jobb. Du söker väl inte bara jobb mot din utbildning? Kontakta alla bemanningsföretag i din ort och boka möte, och ta vad som erbjuds fram tills du hittar jobb inom din utbildning.

Det finns jobb att få bara man lägger manken till och anstränger sig.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Det är en Hyresrätt. Bostasrättsgruppen med Socialen är inkopplade och jag ska ha möte med dem om någon dag och de ska åt mig kontakta hyresvärden som varit i kontakt med mig och dem.

Som jag har förstått det är skuldsaldot värre än betalningsanmärkningar även om jag inte har något och som du skriver förstår jag att det är inte bara att betala av det och sedan är det lugnt ?

Jag är som sagt aktivt arbetssökande men allt som jag skrev kraschade runt om mig när min mor avled, det var liksom som allt försvann och nu sitter man i denna situation.
Har hyresvärden sagt upp avtalet?

Min pappa var i liknande situation förra året. När hans hyra kom till KFM så fick han också brev från hyresvärden att avtalet blev uppsagt. I brevet från KFM stog det att betalar man 3 veckor efter man har fått brevet så har ban chans att få tillbaka lägenheten. Trots att han betalade så var lägenheten redan uppsagt och hyresvärden brydde sig inte om det som stog i KFM brevet. Men vi lyckades få till ett mötte med hyresvärden för att försöka övertala dem att ge en till chans. På mötet lyckades vi övertala dem och han fick något som heter bo kvar avtal. Vilket innebär att han varje månad måste betala hyran i tid, får inte vara sen med en enda hyra längre annars åker han ut direkt.

Har du möjlighet att få hjälp att betala ikapp hyrorna?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp